Staré stránky Šachového klubu Kladno

Pseudoargumenty nutnosti hrát 2.ligu

Autor: v.ruzicka Václav Růžička st.
Vloženo: 13.12.2010
Aktualizace: 13.12.2010
Kategorie: Soutěže družstev
- - - - - - - - - - - - - - - -  
 
Často jsem slýchával na valných hromadách, že 2.liga se hrát prostě musí za každou cenu, že by to byla pro Kladno ostuda, že tím pádem jsou nutné posily, protože ze současných členů klubu se tým, který by se v 2.lize udržel sestavit nedá atd. a dokonce jsem zaslechl od jednoho našeho hráče 2.ligy před několika lety, že 2.ligu si budou hrát s rakovnickými posilami, i kdyby si měli založit svůj klub o pár lidech?. ? ano a to je vlastně ono doznání latentních důvodů proč hrát 2.ligu ? protože si ji prostě cca 5 hráčů chce zahrát a mají na to i výkonnost.

Můj názor je takový, že kdyby Kladno 2.ligu nehrálo, vůbec nic by se negativního pro klub nepřihodilo. Ba naopak, ušetřily by se prostředky za cestování, zkompletovala by se družstva z členů klubu (tedy bez hostů) a postupně věřím, že by se klub stabilizoval na 1x KP I, 1x KP II a 1x RP. Souhlasím se Zbyňkem, že ligová mládež si svá ligová angažmá najde v mžiku.

Rozčarování ze strany jak Petra Gutmana tak i Zbyňka vidím hlavně v tom, že mají rozdílný názor na priority, resp. nevnímají priority ostatních. Zatímco Zbyněk (a potažmo o tom mnohokrát hovořil i Petr G.) zmiňuje v článku, že A týmu a jeho výsledkům by se měla podřídit ostatní družstva a tedy členové klubu, může toto pravidlo dle mého soudu platit pouze v klubech (rozšíříme-li to jakož i Zbyněk na ostatní sporty), které jsou dostatečně finančně silné ať už ze strany sponzorů, nebo své výdělečné činnosti u jiných sportů. V žádném případě však tato koncepce není realizovatelná v době dnešní finanční krize a už vůbec ne v šachu. Tady jednoznačně musí platit, aby bylo docíleno maximalizace užitku co nejvíce platících členů klubu - řečeno mikroekonomickou mluvou, tedy aby čas a peníze vložené do klubu považoval xy-tý člen za dobře investované. Potom nebude docházet k úbytku členů.

Co to tedy znamená konkrétně v současné kauze minulého kola? Jednak mám jiné informace o slíbených partiích ve 2.lize Jardou Šulce ? tedy nikoliv v počtu 4, ale 2x ? 3 x dle nutnosti a se skřípěním zubů. Ostatní Švadlenka, Jerman, Kural chtějí hrát za béčko, jednak si mezi sebou dobře rozumí (béčko je totiž kladenské, nikoliv jako áčko kladensko-rakovnické sdružení), jednak stále ještě bojujeme o postup do KP I a dále pak i po skončení partií spolu zajdou do hospody, ale samozřejmě to je můj názor rozhodnutí hrát či nehrát za A tým v konkrétních případech oslovení těchto hráčů je na nich samotných.

Na výše uvedeném jasně vidíte jak každý člen zájmového kroužku chce maximalizovat svůj užitek. Hráč 2.ligy bude ospravedlňovat nutnost hrát 2.ligu z důvodu prestiže, nutnosti dát příležitost mladým hráčům atd. a ti nejférovější si zkrátka přiznají, že jedině v 2.lize proti rovnocenným soupeřům budou mít ze hry nejvyšší užitek (kvalita partie, zápočet na fide, touha se zdokonalovat atd.). Hráč KP I bude mít ale za svou tisícikorunu a strávený čas také své opodstatněné nároky maximalizace užitku (touha postoupit, být součástí týmu, nejen holka na zavolání pro 2.ligu, nechce strávit tolik času cestováním atd.). Takto by se dalo pokračovat i do RP, kde zase budou mít někteří hráči potřebu prosadit např. tréninky pro zdokonalení své hry a budou určitě upřednostňovat tyto výdaje před výdaji za Plívu a spol.

Mně (a domnívám se, že i většině jiných platících členů klubu) nepřijde vůbec soudržné s klubem, že si dlouhodobě udělali šachové špičky Rakovníka a Kladna takový klub v klubu a vzájemně zabírají místa jiným domovským hráčům ? kladenští hosti rakovničákům v KP I a opačně u nás.

Takže ať to dopadne na konci sezony jakkoliv, vždy by jste měli mít na paměti, že to všichni hrajeme pouze pro zábavu a to včetně 2.ligy, takže nějaké poroučení tomu či onomu se bude téměř vždy míjet účinkem (zavelet si člověk může, když něco vlastní ? tedy klub, nebo když někomu platí-tedy hráči, jinak těžko).

 
 
- - - - - - - - - - - - - - - -
Související články:
 
 
Komentáře:
zbynekv Zbyněk Vondra   14.12.2010 9:01
Je moc hezké, že hráči B týmu utužují vztahy a užívají si svou hru, přeji jim to. Vyjádřil jsem jasný názor, který se týká příští sezóny. Ještě předtím je však nutné dohrát tu letošní. Mrzí mě, pokud si někdo připadá jako holka na zavolání, když ho jiný v nouzi požádá o pomoc. Nechci však klást na ostatní nesplnitelné nároky a kazit jim tak to, co si zaplatili svými příspěvky. To, že by po vzájemné domluvě vyhověli na střídačku, když nastane mimořádně nepříznivá situace a obětovali tak 1 , (max. 2, ale spíše ne) chvilky štěstí s ostatními, už proto nežádám. O sezóny 2008-2009 je účast náhradníků na zápasech A týmu více méně symbolická. Nyní je zjevné, že nelze žádat ani onu symbolickou pomoc.
lmouse Ján Mišičko   14.12.2010 17:58
nesouhlasím a pevně doufám, že se Vašek mimo jiné mýlí v tom že tento názor by sdílela většina členů klubu. dneska je KPI plně srovnatelná finančně, dopravně a v podstatě i herně a představa že kluci co se jim nechce do Mostu radostně pojedou do Lysé nad Labem mi nějak nejde pod vousy (a to jsem se oholil!) nehodlám tady rozpoutávat polemiku - takže zbytek navrhuji si nechat na valnou hromadu (teda jestli tentokrát Vašek dorazí)
adam Adam Pulec   14.12.2010 18:26
S Vaškem souhlasím v tom, že se na druhou ligu (a hráče z Rakovníka, kteří narozdíl od nás za cestu nic neplatí) dává moc prostředků. Navrhoval jsem, aby každý platil příspěvky s přihlédnutím k tomu, kolik stály jeho cesty, to neprošlo. Nelíbí se mi platit každý rok 700 na sponzorovani cesty i pro hráče, kteří našemu oddílu nepřispívají. Pokud za nás chtějí hrát, tak by měli zaplatit aspon půlku příspěvku. Co se týče nákladů na krajský přebor, ty budou podle mě 85% druhá liga (samozřejmě záleží na rozpisu).
j.sulc Jaromír Šulc   19.12.2010 14:51
Za sebe bych nejprve uvedl na pravou míru mou dohodu s Petrem, tedy, že odehraji 3 zápasy za družstvo A. Druhý ze tří je někdy v únoru za nepřítomnosti Jakuba. Pak se předem omlouvám za délku svého příspěvku :) Co se týká ochoty nejen mé, ale i dalších hráčů hrát za družstvo A bych rád řekl dvě věci. První je ta, že všichni jsme před začátkem sezóny věděli, že bude s náhradníky problém, protože se družstvům A a B kříží termíny. I proto jsem se s Petrem dohodl již před sezonou na jasném počtu partií. Jediné východisko z této situace je takové, že se termíny povede zase dát do dvou víkendů. To se nám ale nepovede pokud bude družstvo B hrát pravidelně oslabené o hráče z předních šachovnic. Třeba i jejich ne zrovna vysoká bodová úspěšnost je pořád pro tým pomoci při posouvání šachovnic. Ale zároveň tím také padá pravděpodobnost udržení družstva A, bude-li hrát v 7. Rád bych tedy zmínil, že tato rovnice rozložení družstev do dvou víkendů nemá dobré řešení a je spíše na náhodě. Ale to ostatně i kdyby obě družstva hrála stále v základu :) Za druhé je to tedy samotná ochota hrát za družstvo A. Druhou ligu osobně hraji za třetí oddíl. Za družstvo A jsem ve své Alma mater UL hrád velmi nerad. Pro mne nejsou šachy výkonnostní sport. Mám šachy rád, ale odmítám se kvůli nim stresovat. V UL vždy bylo A závislé na hostech, po zápasech jsme se postupně rozutekly. Málokdo vůbec čekal na konec zápasu. Ale byla jedna povinnost - udržet soutěž. Hraní za A družstvo v UL pro mne nebyla příjemná společenská událost, ale udáslost stresující. I na poslední schůzi ve staré místnosti jsem každému říkal, že šachy jsou pro mne událostí společenskou nikoli výkonnostní. Podobná pozice pro mne je v družstu A i v Kladně. Další slova k tomuto tématu asi každý zainteresovaný odtuší a nechám si je k pivu, protože nepatří sem, ale těm lidem, kterých se týkají. Druhá má štace byla v Pcích, kde jsem nastupoval v základu na 5. šachovnici - bez hostů, pro srandu, zahrajeme si a uvidíme jak to dopadne (tedy dva hosty jsme měli, jeden jsem byl já :) a druhý byl polák, který chtěl k nám a skrze šachy začal zapadat do společnosti). Dokonce jsem tam i sebral pár bodů a musím říci, že mne tato epizoda v 2. lize opravdu bavila. Asi proto, že jsme byli družstvo C a neexistoval žádný tlak na to, aby se soutěž udržela. Když jsme jeli na zápas daleko, tak jsme vyrazili už v sobotu, ubytovali jsme se a zašli na pivko, zablicali ... ve všedních dnech jsme se složili na trenéra a trénovali. Podotýkám, že jsem byl jediný ve věku pod 35 let a bez rodiny. Každý takový šachový zápas byl ro nás všechny společenskou událostí a vžy na ně rád vzpomenu. Zatím jsem nezachytil ve své minulosti v Kladně jedinou negativní reakci na svou motivaci hrát raději za družstvo B. Věřím, že je tomu tak stále. Modivace dalších hráčů ať již na soupisce A napsaných či nikoli? Možná je podobná, ale nemohu mluvit za jiné. Jen prosím neberte nikdo nic jako výčitku. To, že se raději věnujete rodinám nebo jiným povinnostem, nemám právo nikomu zazlívat. Prostě jen máme jiné motivace. Nakonec bych jen rád zmínil nesouhlas s některými uvedenými myšlenkami. Klub, který se položí po sestupu z 2. ligy je klub shnilý. Klub, kde se vše podřizuje nejvyšší soutěži ... to jsem chápal v Pcích, kde vše stálo komerčně na extralize, taková diskuze nemá v Kladně co dělat. A i v těch Pcích bylo jasně odděleno, co je soutěž komerční a kdo, kdy, kde něco musí. Zbytek byl jen o srandě ... Klidně budu platit příspěvek 2.000 Kč. Pořád to bude ta neljevnější aktivita. A kdyby z toho šla 1.000 na mládež, tak by mi to nevadilo. Vadilo by mi ale, kdyby to šlo na hosty. Tak tomu ale není. Jestli chce někdo hosta jen aby udržel soutěž, kterou chce mermo mocí hrát, tak ať si jej zaplatí. V Pcích se Sergey Shilovovi také cesty z/do Polska platili. Ne oddílem, ale hráči. To už ale pomalu zase začíná smrdět tématem k pivu ... tak tedy ... budeme čekat na konec sezóny nebo to pořešíme dříve? :)
zbynekv Zbyněk Vondra   20.12.2010 19:13
Je pro mě překvapením, jakým směrem se diskuze posunula a při porovnání se selským rozumem některé věci nechápu. Chtěl bych tak napsat již jen několik málo bodů: 1) Hlavním důvodem mého příspěvku bylo, že někteří hráči nebyli ochotni pomoci mužstvu A v nouzi. Již několik let je sestava A týmu stabilizovaná a ostatní členové oddílu nejsou nuceni k nějaké pravidelné účasti na zápasech, i když jsou na soupisce a nevidím, že by se vše podřizovalo nejvyšší soutěži. O to více mě to zamrzelo. 2) Byl bych velmi nerad, kdyby se někdo zbytečně stresoval při šachových partiích. Žádná porážka v šachu není tragédie a tou by nebyl ani sestup. Tragédie vypadá úplně jinak. Na druhou stranu příklad Petra Minaříka ukázal, že dávat rovnítko mezi účast na zápase za A tým a stres při partii nelze. Případné prožívání vyrovnaného zápasu je přeci také něco jiného. 3) Zajímala by mě představa některých lidí o složení týmů, pokud by se nehrála 2. liga. Těch 5 lidí základu by přeci nepřestalo existovat. Soutěž o stupeň nižší by ti ostatní už s nimi hrát chtěli? Už by to nebyl stres? 4) závěrem bych chtěl zmínit, že nejvíce je mi smutno se zdůrazňováním finanční zátěže, kterou přináší hosté z Rakovníka. Přitom, 2. ligu by si mohl za Kladno zahrát každý z oddílu, kdo by měl zájem, což ale souvisí s bodem 3). Pokud pak jde o finance, tak konkrétně letos, když se na cestování člověk podívá s rozumem zjistí, že je třeba hradit cestu na 5 domácích zápasů. Cestování na 4 venkovní zápasy je pak prakticky shodné z Kladna i z Rakovníka (Litoměřice, Most, Děčín, Teplice), pokud by tedy někdo neplánoval jet jedním vozidlem. Cesta do Podbořan a Sokolova je z Kladna delší právě zhruba o cestu do Rakovníka. Každý si může spočítat, kolik tedy zaplatí více, když se to rozpočítá na jednoho člena oddílu. Nejsmutnější na tom celém je pro mě ale absurdnost takových úvah v rámci jednoho oddílu. Rakovník totiž není ani zdaleka Polsko. U příspěvků by se pak mělo zohledňovat nejen v jakém hrál kdo oddíle (Proč bych měl hradit náklady na tým mládeže, když už dávno nejsem junior?), ale co třeba, že Honza Mišičko sehnal hrací místnost zadarmo? A co Petr Minařík, který zachránil A tým od kontumace? Zohledníme to taky? A co Petr Gutman, který hrál i přes velké bolesti zubů, což také nevedlo ke kontumaci? A naopak, pokud někdo vypadne ze sestavy a nenahradí se, zvýšíme mu příspěvky? Snad chci už jen uvést, že nebudu chtít proplatit cestu do Mostu. Je to to totiž to poslední, co mě na zápase v Mostě trápí.
zbynekv Zbyněk Vondra   20.12.2010 19:25
Přihlásil jsem se, na psal jsem příspěvek a po odeslání jsem zjistil, že už nejsem přihlášen. No nic, snad jen, že je mi smutno z toho, kam se diskuze posunula a jak někteří vnímají sportovní fungování oddílu. Zbytek se mi už nechce znovu psát.
v.ruzicka Václav Růžička st.   21.12.2010 14:18
Když Haman s Mišičkem hrají proti vlastnímu klubu - viz. minulý rok, když se dlouhodobě nehlasuje o využití posil pro A tým atd. to je sportovní fungování oddílu??? To je zajímavé jak se dá správná myšlenka pokřivit ku prospěchu svému. Ale dost, hezké svátky všem členům oddílu.
zbynekv Zbyněk Vondra   21.12.2010 15:26
No hlavně že se našel viník všeho špatného, je jedno, že logika pokulhává. Někdy by to chtělo třeba jen podívat se na mapu ČR a na rozlosování ligy. Rakovník není Polsko a do Podbořan či Sokolova je lepší jet z Rakovníka (nebo by se bez posil všichni vešli do 1 auta?). Ostatně, kdyby měl někdo další z týmu zájem, má možnost si zahrát, ale to je vlastně stresující. A kdyby hrálo Áčko o ligu níže, už by se zájemci o místo v sestavě hrnuli? To už by nebylo stresující? A co vůbec dělat s těmi 5 pravidelnými členy A týmu? Bojovná nálada během zápasu a snaha o dobrý výsledek, což mám tak rád, přeci neznamená, že někdo někoho stresuje. Nikdy jsem nedělal z porážky tragédii a tou není ani případný sestup. Tragédie přeci vypadá úplně jinak. V Béčku snad není chuť vyhrávat? S ÚnL zůstali všichni až do konce a nebylo to vůbec o tom odehrát si to a kašlat na zbytek, ale co se vůbec snažím. Vždyť účast hostů z Rakovníka posílá náš klub do kytek, o tom to je, že. Proto se pravidelně nemůžeme scházet (už to opět ustalo) a zlepšovat své schopnosti. Klub je zruinován. A když už je taková starost o hospodaření klubu, zohlední se také, když někdo sežene hrací místnost zadarmo, zohlední se, když někdo neodmítnutím účasti na zápase zachrání klub od pokuty? A co Petr Gutman a jeho zuby? Byla bolest už natolik vysoká, že je třeba jeho účast na zápase, která nás uchránila od pokuty, také zohlednit? A proč mám platit náklady na účast M týmu, když už dávno nejsem junior? Hezky je to třeba všechno rozpočítat. Jinak chci už jen dodat, že já nechci proplatit cestu do Mostu. Nezruinuje mě to a to, že se jelo mimořádně mým autem je to poslední, co mi na tom všem vadí. Co si takhle do nového roku popřát trochu selského rozumu.
p.gutman Petr Gutman   21.12.2010 19:24
Já už nehodlám komentovat v podstatě nic. Šachy pro mě tento rok cca po 20-ti letech ztratili tu absolutní prioritu, kterou pro mě byly, takže já už chci hrát šachy jenom tam, kde mě to bude bavit a kde budou mít hráči sportovní i odpovědný přístup k zápasům stejný jako já - takže už celkem pro další budoucnost začínám mít celkem jasno. Jednu poznámku si ale neodpustím: KDE BYLI VŠICHNI TI ČLENOVÉ MINIMÁLNĚ PO 2 ROKY KDYŽ BYLA VALNÁ HROMADA A KDE MOHLI VYJÁDŘIT SVUJ NÁZOR A HLASOVAT???
adam Adam Pulec   21.12.2010 20:34
PRO ZBYNEK: Psal jsem to v článku před týdnem, přihlášení trvá 20 minut a nejde to jinak udělat. Všechno delší je potřeba psát jinde a pak to zkopírovat. Už z toho důvodu, že může být přetížený server a neuloží se to vůbec. Když vypadne přihlášení, je to uložené, stačí to sem napsat.
v.ruzicka Václav Růžička st.   22.12.2010 2:21
Doplněný článek Zbyňka mě fakt nadzvednul. Takovéto argumenty bych čekal tak od žáka základní školy (zohledňování bolesti zubů, nastoupení náhradníka atd.- neděje se toto snad ve všech týmech A,B,C? takovéto argumenty jsou čiré demagogie). Dále neustále narážení na místnost zadarmo - ano, ale pokud já mám správné informace tak prvotně je to zásluha pan Čápa, který pronajímá nápojové automaty ČSAD, proto to bylo umožněno, neboť tam jsou jisté vztahy. Jinak by si mohl kdokoliv, cokoliv projednávat, ale bez úspěchu. A o mládeži mi tady prosím radši nemluvte. Můj syn to hraje za Kladno jednom ze soucitu, protože jinde (v Klatovech i v Říčanech, měl placené i ubytování a stravu atd.).. a mezi ostatními je i Adam Čáp, kterému právě se máme co revanšovat za místnost. Rozebírání ať už ze strany Honzy M., nebo Zbyňka nákladů je na nic. Tady jde přeci o to, že jste si ne na rok, nebo na dva, ale na dlouhá léta arogantně vytvořili v Rakovníku a v Kladně svoje kluby v klubech a tím jste se naprosto odtáhli od ostatních hráčů.
zbynekv Zbyněk Vondra   22.12.2010 7:50
Chci svou aktivitu v této diskuzi uzavřít poznámkou, že můj příspěvek neměl vyzdvyhovat konkrétní hráče A týmu proti zbytku světa (tak zohledněme při financování týmu pana Čápa...) ani nebyl namířen proti hráčům M týmu. Kdo nechápe, jeho boj. Napište, prosím, na tyto stránky, až se někdy v budoucnu dohodne zase nějaká klubová schůzka, která utuží to zdravé jádro. Pokusím se přitáhnout.
lmouse Ján Mišičko   22.12.2010 12:29
Milý Vašku, spolupráce s Rakovníkem nás posunula na pozici regionálního leadera kterou si již 15 let držíme, z Kladna udělala obávaného soupeře a z nás lepší šachisty. To platí jak o současných členech A-týmu tak o těch bývalých, kteří tvoří většinu kádru B a mají v Ačku odehráno desítky/stovky zápasů. A platí to i pro ty ostatní, kteří se díky tomu mohli utkávat s kvalitnějšími soupeři, prostě protože to je nutná podmínka pro zlepšení/udržení výkonnosti šachisty. Co se vztahů týče píšeš o členech se kterými já mám mnohem víc odflámovaných hodin než ty odehraných v zápasech a o klukách se kterými trávím dost hodin proto, aby mě v tom Ačku už brzo nahradili a já si mohl užívat relax v Béčku mezi ?starýma pardálama?. Proto jako ty se domníváš že mluvíš za ně, já jsem přesvědčen že tvůj názor je naprosto ojedinělý. Poznámku o mladým radši přeskočím, stejně jako ostatní invektivy, pro mě hrát za Kladno je čest a hrdost /a ano nic si za to nekoupíš/ a soudržnost s klubem vždy všechny kladenské týmy zdobila. Aspoň já to tak cítím a přeji nám všem aby nám vydržela nejen do Nového roku, ale do dalších sezón. Ještě ti chci poděkovat, ani nevím jak se ti to povadlo, ale najednou mám zase chuť do zápasů a do konce sezóny odehraju všechny zápasy ? i kdyby padaly trakaře!
v.ruzicka Václav Růžička st.   22.12.2010 16:47
To Imouse: za prvé mluvím jenom za sebe a jasně jsem napsal výše, že pokud někdo chce hrát 2.ligu, když je oslovený jako náhradník, je to čistě jenom jeho věc. Za druhé zásadně nesouhlasím, že se tím zvedla nějaká úroveň klubu, tím že jste se dlouhodobě spolčili ze Satranskými lidmi, a fakta jsou mi důkazem. Odešlo v posledních letech velké množství lidí ať už úplně ze šachu, nebo do jiných oddílů právě proto, že se jim politika Vás tří - ty, Petr G. a Zbyněk prostě nelíbíla. Navíc céčko, které nikdy nemělo problémy, je teď má a hrozí mu, pokud nezabere, sestup. Tak to je ta soudržnost s klubem, že si tři lidi hrají co chtějí, s kým chtějí a třeba proti vlastnímu klubu jako minulý rok? Pravdu máte v tom, že pokud dostatek těch otrávených nebude chodit na valné hromady, budete si stále moci dělat co budete chtít-to uznávám. A nějaké věčné omílání kolik toho kdo prožil v klubu mě rozhodně neohromí. Fakta nepředěláš.
pzklad Pavel Zelenka   22.12.2010 20:31
To Růžička: přečetl jsem si pozorně věechny příspěvky. Jsme amatérský klub a pokud jde někomu o peníze, tak nikomu nebude bráněno, aby přešel do profesionální klubu. Na každé VH jsem apeloval o shánění sponzorů. Jinak si myslím, že čáska necelých 100 Kč měsíčně nikoho nepoloží. Pokud někdo chce hrát profesionálně tak je to Vašku tvoje ionvestice do budoucna. Kdyby hrál hokej, tak to budeš platit za 14. dní
v.ruzicka Václav Růžička st.   22.12.2010 23:34
Tu Pavel: absolutně nechápu - mě o žádné peníze nejde, a byl jsem to právě já, kdo před několika lety jako první navrhl a poté se to taky schválilo, aby se zvýšily členské příspěvky. Já jsem reagoval na nestydatou poznámku Zbyňka výše - proč má platit náklady na M tým a to v tom smyslu, že na M tým jednotlivcům se nedává zhola nic (zřejmě pouze cestovné Mišičkovi a Hamanovi) ale mně to je krinda pána úplně volný, mému synovi taky-hraje to poslední rok,- já jsem relativně bohatý na rozdíl od většiny chudáků, kteří se hádají, zda platit tolik, nebo tolik, já jenom tvrdím a je to můj osobní názor, že oni tři pánové Gutman, Mišičko a Vondra celý klub dlouhodobě tahají za nos a jezdí si svojí vlastní soutěž Kladensko-Rakovnickou a výsledným efektem toho je, že co jsem před lety dělal kapitána Géčka ! tj. měli jsme 7 týmů, tak teď máme sotva tři týmy a Honza Mišičko tady bude mluvit o regionálním lídrovi-to je fakt směšné jak zaslepenost zmenšila klub na 50 % jejich původních členů. Nikde o nás, resp. o Vás Áčku nemluví jako o lídrech, ale jako o Kladensko-rakovnické slepenině a to jsem použil ještě ty použitelné výrazy. Ale tvá slova, že nikomu, tedy ani Vaškovi nebude bráněno v přestupu, si budu pamatovat, mohou se hodit.
p.fejtek Petr Fejtek   23.12.2010 15:34
Tak jsem si prostudoval veškerou diskusi na tomto fóru vyvolanou Zbyňkovým příspěvkem k účasti na zápasech ?A? týmu, na nějž se posléze ?nabalila? řada dalších aspektů fungování klubu, a rozhodl jsem se nabídnout pohled ?zdola?. Předně pokládám za pozitivní fakt, že se takováto diskuse vůbec rozproudila, a na rozdíl od některých diskutujících se domnívám, že tato ?nástěnka? je k ní vhodnější než hospoda ? vzhledem k vyhraněným názorům některých aktérů by se tam snadno mohlo stát, že po deseti minutách překřikování začnou lítat půllitry (), zatímco u kompu každý v klidu může vychladnout a utřídit si myšlenky, než je hodí na web. Takže k jednotlivým aspektům diskuse: 1) Ad účast v ?A? týmu: já již několik let nemám pro áčko výkonnost, nicméně v době, kdy jsem byl tou zmiňovanou náhradnickou ?call girl?, jsem za první tým nastupoval docela rád, když bylo potřeba. Je ale pravda, že tehdy nedocházelo k překrývání termínů, a náhradníci tak nebyli postaveni před volbu, ve kterém týmu mají hrát. A ano, v té nižší soutěži nebyl tehdy takový ?relax?? 2) Ad ?nutnost? hrát 2. ligu: Prvotním kritériem, zda hrát či nehrát druhou ligu, by dle mého názoru měl být sportovní aspekt ? tj. pokud si tým tuto soutěž vybojuje nebo udrží, měly by se primárně hledat cesty a možnosti, jak účast týmu v této soutěži zabezpečit z finančního, hráčského a organizačního hlediska, a teprve tehdy, pokud by zajištění uvedených předpokladů bylo nad možnosti klubu, uvažovat o vzdání se práva tuto soutěž hrát. Nemyslím si, že účast klubu ve druhé lize je absolutní nutností (s přihlédnutím k výše uvedenému) nebo že by se bez ní zhroutil; ostatně taková situace už v minulosti v několika sezónách nastala, aniž by se na klubu nějak destruktivně projevila. 3) Ad nadstandardní vztahy s Rakovníkem: ani jako hráč týmů v nižších soutěžích jsem nikdy nevnímal toto hráčské propojení jako ?arogantní vytváření klubů v klubech? nebo ?hraní si vlastní soutěže?; bral jsem je jako racionální a vzájemně prospěšný způsob zajištění účasti obou klubů v nejvyšších možných soutěžích, zejména ve 2. lize; pokud kluby nemají dostatek vlastních hráčů patřičné výkonnosti nebo bohaté finanční zdroje k zajištění exkluzivních externích posil, spolupráci tohoto typu lze pokládat za účelné řešení. Souhlasím ale s tím, že součástí dohody o hostování by měla být klausule zamezující hrát hostujícím hráčům proti mateřskému klubu. 4) Ad odchody hráčů: nemyslím si, že by úbytek hráčů klubu byl způsoben výhradami k záležitosti uvedené v bodu 3), resp. ?rakovnickou? politikou tří jmenovaných protagonistů, kteří jsou líčeni téměř v mafiánském světle; u naprosté většiny končících či přestoupivších hráčů stály za opuštěním klubu jiné, osobní důvody (jiné zájmy, rodinné či pracovní povinnosti, stěhování). Ano, někteří hráči přestoupili také kvůli obecně formulovanému nesouhlasu se způsobem fungování a vedení klubu, v tuto chvíli mě napadají tři jména? 5) Ad klubová soudržnost: vzpomínám si, jak v pondělky i čtvrtky chodily do klubovny u nádraží blahé paměti hrát ?stovky? lidí, po zápasech i po čtvrtečních trénincích často následovaly hospodské seance (např. v Kokosu na loru)?No, čas trhnul oponou, místa a osoby se změnily, já osobně už teď podobné tahy psychicky ani fyzicky moc nezvládám, ale vnímám pozitivně, že aspoň v béčku teď panuje relaxační atmosféra?Možná by nebylo na závadu zase stanovit nějaký fixní termín pro setkávání na celoklubové úrovni Pod vobrazem, např. první středu v měsíci. Snad by tato nižší frekvence setkávání mohla fungovat, i já bych se na otočku z Prahy rád objevil, pokud bych zrovna někde netrajdal na zahraničních služebních cestách? 6) Ad šachy a stres: přiznám se, že je mi poměrně blízké pojetí vyjádřené v diskusi J. Šulcem, že šachy jsou především koníček a jako takový by měly přinášet spíše zábavu, radost a potěšení než stres, frustrace a deprese. V dávnější minulosti jsem byl dosti stresován velmi prestižním pojetím vedení zápasů, kdy jsem si po zkažené partii musel vyslechnout peskování typu ?to snad není možný, jak jsi mohl prohrát takovouhle pozici? nebo ?tenhle typ koncovek vyhrávají i malé děti, to jsou úplné základy?. V posledních cca 6 ? 7 letech nehraju moc v pohodě, v každé sezóně si říkám, že tahle už je poslední, že už s tím praštím?Ta ?nepohoda? ovšem není nikterak způsobena nespokojeností s fungováním klubu, spíše osobními aspekty ? trvale se snižující výkonností, zvýšenými pracovními povinnostmi, pocitem opotřebovanosti (letos hraju v soutěžích družstev pětadvacátou sezónu v kuse) a ?příbramskou můrou? ? v posledních šesti letech jsme v sezóně vždy aspoň jednou hráli s Příbramí venku, vždycky jsem prohrál, pokaždé s někým jiným; to takhle člověk v neděli vstane ráno před šestou, jede sto kiláků, dostane pálku, vrací se do Kladna a pak už prakticky večer do Prahy ? půlka víkendu v (_!_), frustrace ? no mám to zapotřebí, trávit neděle zrovna tímhle způsobem, když se nabízí tolik příjemnějších možností?? Ale pak to překousnu a na valné hromadě zas kývnu na zařazení na soupisku, protože mám rád šachy a cítím určitou morální odpovědnost vůči klubu, který jsem pomáhal zakládat a jehož jsem členem i 11 let poté, co jsem se přestěhoval do Prahy, kde je množství šachových klubů, z nichž jeden tradiční a relativně bohatý lákající nové členy sídlí jen 300 m od mého bydliště? 7) Ad finanční ?rozpočítávání?: jako běžný, řadový hráč oddílu jsem zcela srozuměn s tím, že z mé tisícovky příspěvků (ani mně by nijak nevadilo platit i víc) si ?užiju? jen menší část, zatímco ta větší směřuje ve prospěch ?vlajkové lodí? klubu, tj. na áčko; stejně významnou ?výkladní skříní? klubu je i mládež, tudíž ve stejném duchu plně souhlasím i s tím, jsou-li věnovány z té ?větší? části ?mé? tisícovky klubové prostředky na mládežnické soutěže družstev, startovné mládeže na turnajích či na přípravu. Samozřejmě připouštím, že tento ?holistický? přístup nemusí být pro všechny akceptovatelný, preference směřující k dosažení ?maximálního možného užitku pro maximální možný počet členů? je zcela v pořádku. Je pak plně legitimní usilovat na valné hromadě o změnu způsobu rozdělení klubových finančních prostředků, pokud takový návrh najde potřebnou podporu. Tak to by prozatím bylo zhruba všechno, co mě ve vztahu k fungování klubu ?tížilo?, všem přeji hezké vánoční svátky a vše dobré v novém roce. Doufám, že se diskuse ještě dále rozproudí a těším se na nějaké klubové sešlosti na viděnou. P. F.
 
 
Komentáře mohou vkládat jen přihlášení uživatelé.
 
ŠK Kladno - Copyright 2006 Adam Pulec kontakt